Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_ENCODING" in /home/tpccom/domains/tpco-co.com/public_html/index.php on line 3
هوزینگ ترموستات، مسئول بخش مهمی از عملکرد داخلی خودروی شما
پیش از هر چیز بهتر است با موتور، رادیاتور، ترموستات و عملکرد آن­ها به­صورت اجمالی آشنا شویم چرا که برای درک بهتر نحوه­ ی عملکرد هوزینگ ترموستات به آگاهی از عملکرد موتور، رادیاتور و ترموستات خودروی خود نیاز داریم...
اوژن استوار 5 فروردین 1401 344 بازدید

پیش از هر چیز بهتر است با موتور، رادیاتور، ترموستات و عملکرد آن­ها به­صورت اجمالی آشنا شویم چرا که برای درک بهتر نحوه­ ی عملکرد هوزینگ ترموستات به آگاهی از عملکرد موتور، رادیاتور و ترموستات خودروی خود نیاز داریم:

موتور

هوزینگ ترموستات

موتور

هدف اصلی موتور خودروی بنزینی تبدیل سوخت به حرکت است تا وسیله­ ی ­نقلیه بتواند به هر دو جهت جلو و عقب حرکت کند. بهترین راه برای انجام این تبدیل، سوختن بنزین در داخل موتور است که به موتور احتراق داخلی (Internal Combustion) نیز معروف است. با تبدیل انرژی حاصل از گرمای سوزاندن سوخت به کار مکانیکی، می­ توان حرکت خودروی خود را حتی در شیب­ های رو به پایین مدیریت کرد.

 

رادیاتور

هوزینگ ترموستات

رادیاتور

رادیاتورها مبدل­ های حرارتی هستند که برای خنک کردن موتورهای احتراق داخلی عمدتاً در خودروها مورد ­استفاده قرار می­گیرند. موتورهای احتراق داخلی اغلب با گردش مایعی به­ نام خنک ­کننده­ (کولانت) از بلوک موتور (جایی که این مایع در آن گرم می­ شود) و سپس رادیاتور (جایی که گرمای خود را به محیط پس می­ دهد) خنک می­شود. خنک­ کننده  موتور معمولاً بر پایه ­ آب است، اما ممکن است روغن نیز باشد. استفاده از واتر پمپ برای وادار کردن مایع خنک­ کننده­ موتور به گردش و همچنین، یک فن  برای خنک کردن رادیاتور امری معمول است.

 

ترموستات

هوزینگ ترموستات

ترموستات

ترموستات جریان مایع خنک­ کننده بین موتور و رادیاتور را تنظیم می­ کند. برای این کار، ترموستات باز می ­ماند تا مایع خنک ­کننده به موتور خودرو جریان یابد و دمای کارکرد بهینه را حفظ کند.

 

هوزینگ ترموستات (محفظه ­ی آب) چیست؟

هوزینگ ترموستات

هوزینگ ترموستات

در بسیاری از موتورها، هوزینگ ترموستات در نقش خروجی مایع خنک­ کننده روی بلوک سیلندر یا منیفولد ورودی قرار دارد. مایع خنک‌کننده معمولاً به­ واسطه­ یک شلنگ بزرگ از هوزینگ خارج و به ­داخل رادیاتور راه می ­یابد. این هوزینگ­ها نگه­دارنده­ ی ترموستاتی هستند که جریان مایع خنک­ کننده را در موتور و رادیاتور تنظیم می­ کند. آن­ها معمولاً از کامپوزیت پلاستیکی، آلومینیوم، شیشه بوت ه­ای یا سایر مواد مشابه ساخته می­ شوند. معمولاً از یک واشر (درزبند / گسکت) فیبری برای اتصال هوزینگ ترموستات به بلوک یا منیفولد ورودی استفاده می­ شود، هرچند که واشرهای پلاستیکی و لاستیکی آن نیز موجود هستند.

هوزینگ ترموستات

هوزینگ ترموستات

در بسیاری از موتورها، هوزینگ ترموستات به­ عنوان خروجی مایع خنک ­کننده عمل می­کند و روی بلوک سیلندر یا منیفولد ورودی قرار دارد. هدف اصلی هوزینگ ترموستات این است که ترموستات موتور را در خود جای داده و خروجی مایع خنک ­کننده را به رادیاتور انتقال دهد. در برخی موارد، هر شیلنگ رادیاتور به یک محفظه­ ی مشابه متصل می­ شود که یکی به ­عنوان ورودی مایع خنک­ کننده و دیگری خروجی آن عمل می­ کند. هوزینگ ترموستات معمولاً محفظه­ای با برآمدگی بزرگ­تر در محل اتصال به موتور است چراکه محفظه­ ی خالی دیگر صرفاً یک نقطه ­ی ورودی یا خروجی محسوب می­ شود و باید فضایی برای خود ترموستات باقی بماند. علاوه ­بر نگهداری از ترموستات، این محفظه­ ها به­عنوان هواکش برای سیستم خنک­ کننده نیز عمل کنند. هوزینگ ترموستات ممکن است دارای یک شیر تخلیه باشد که با ­شل کردن آن، امکان خروج هوای محبوس­ شده در بلوک فرآهم می ­شود. هر وسیله­ ی نقلیه ­ای این ویژگی را ندارد، هرچند این ویژگی می­ تواند در زمان تخلیه و پرشدگی مجدد سیستم خنک­ کننده بسیار مفید واقع شود.

هوزینگ ترموستات

هوزینگ ترموستات

هنگامی که ترموستات مشکوک به خرابی است و نیاز به بازرسی یا تعویض دارد، محفظه باید برداشته شود. گرچه این کار معمولاً ساده است، ولی برخی از وسایل­ نقلیه دارای هوزینگ­ های ترموستاتی هستند که دسترسی­ به آن­ها بسیار دشوار یا زمان ­بر است. معمولاً بهترین راه برای تعیین محل ترموستات، دنبال کردن مسیر هر شیلنگ رادیاتور به­ سمت موتور و شناسایی شیلنگ­هایی­ ست که به یک محفظه ­ی قابل­جابجایی متصل هستند. اگر هر دو شیلنگ به یک محفظه­ ی قابل­ جابجایی متصل باشند، معمولاً تنها آن شیلنگی که به­ ترموستات می­ رسد باید مد نظر قرار گیرد.

هوزینگ ترموستات

هوزینگ ترموستات

در برخی موارد، هوزینگ ترموستات ممکن است شروع به نشت کند و نیاز به جایگزینی داشته باشد. دلیل دیگر تعویض، وجود حفره روی سطح واشر است که ممکن است با برداشتن محفظه جهت سرویس ترموستات، متوجه آن شویم. از آن­جایی که مایع خنک‌کننده به ­مرور زمان تجزیه می­ گردد، می‌تواند اسیدی شده و چیزهایی مانند واشر و شیلنگ را از بین ببرد یا به­ اصطلاح دچار خوردگی کند. گاه ممکن است این اسید به مواد فلزی مانند اجزای داخلی پمپ آب یا سطح نصب هوزینگ ترموستات نیز حمله کند، در این­صورت معمولاً هوزینگ باید تعویض شود.

 

عملکرد کلی هوزینگ ترموستات

هوزینگ ترموستات

هوزینگ ترموستات

هوزینگ ترموستات مسئولیت بخش مهمی از عملکرد داخلی خودروی شما را بر عهده دارد. هوزینگ ترموستات موتور جایی بین موتور و رادیاتور قرار دارد و در هنگام پایین آمدن دمای موتور و خنک­ تر شدن آن از دمای کاری (عملکردی) بسته می­شود. قسمت بسته­ ی موتور به مایع خنک­ کننده اجازه می­دهد تا به­ خوبی و به ­طور مؤثر در موتور گردش و حرکت کند.

بسته نگه داشتن هوزینگ ترموستات، حرکت مایع خنک­ کننده به رادیاتور که وظیفه­ اش انتقال گرما است را تضمین می­ کند. هنگامی که دمای موتور تا آخرین حد دمای عملکردی موتور افزایش می­ یابد، هوزینگ ترموستات باز می­ شود. با باز شدن هوزینگ ترموستات، رادیاتور می­تواند مایع خنک­ کننده را قبل از بازگشت به موتور خنک کند.

 

نتیجه­ گیری

در هنگام سنجش عملکرد هوزینگ ترموستات باید از عملکرد این قطعه، عملکرد ترموستات در وسیله­ ی­ نقلیه، علائم معیوب بودن هوزینگ ترموستات و روش کلی تعویض این قطعه­ ی داخلی مهم در خودروی خود آگاه باشید.

ثبت دیدگاه